גליון 3 - יומן מלחמה

מוזמנות ומוזמנים לדפדף בגליון או לגלול למטה ולעיין ביצירות אחת אחת

דבר העורך: מיתר הלל קורמן

"עכשיו סוסי מלחמה/ דוהרים/ דוהרים/ בבשרו" - רוני סומק

הטבח המזוויע של השבעה באוקטובר הותיר את כולנו נחרדים מאובדן החיים העצום: תינוקות וקשישים, גברים ונשים, אזרחים וחיילים, יהודים וגם כאלה שאינם. הטרור לא חמל על אף אחד. בראש ובראשונה הטבח הזה קרא תיגר על האנושיות. המעשים שבצעו המרצחים הארורים, האכזריות בה פעלו, השנאה הבלתי נתפסת – כל אלו מרחיקים אותנו מהידיעה שלנו על אנושיות. וכבר היו תקופות כאלה, עם סיפורים כאלה, במקום אחר ובשחור-לבן.

אחר כך קרא הטבח תיגר על המילים. הביטוי השגור ביותר בשבועות האחרונים היה “אין מילים“. ואילו מילים יכולות להימצא אחרי רצח ואונס ועוד מעשי שטן שהדף אינו סובל? אין. כך היה נדמה, לפחות לימים ספורים. אחר כך באו מילים מעצמן, כמו מזכירות את ייעוד המשורר בעולם.

יצירה אקראית מתוך הגליון

לעיון ביצירות בנפרד

דבר העורך: מיתר הלל קורמן

ביחד (עם השירה) ננצח

"עכשיו סוסי מלחמה/ דוהרים/ דוהרים/ בבשרו"

הטבח המזוויע של השבעה באוקטובר הותיר את כולנו נחרדים מאובדן החיים העצום: תינוקות וקשישים, גברים ונשים, אזרחים וחיילים, יהודים וגם כאלה שאינם. הטרור לא חמל על אף אחד. בראש ובראשונה הטבח הזה קרא תיגר על האנושיות. המעשים שבצעו המרצחים הארורים, האכזריות בה פעלו, השנאה הבלתי נתפסת – כל אלו מרחיקים אותנו מהידיעה שלנו על אנושיות. וכבר היו תקופות כאלה, עם סיפורים כאלה, במקום אחר ובשחור-לבן.

אחר כך קרא הטבח תיגר על המילים. הביטוי השגור ביותר בשבועות האחרונים היה “אין מילים“. ואילו מילים יכולות להימצא אחרי רצח ואונס ועוד מעשי שטן שהדף אינו סובל? אין. כך היה נדמה, לפחות לימים ספורים. אחר כך באו מילים מעצמן, כמו מזכירות את ייעוד המשורר בעולם.

שירה, בדרכה המדהימה, הניסית, מציעה מקלט לאלו הנאבקים להבין את הכאוס, מוצאת מילים היכן שאין מילים, מחלחלת לשקעים העמוקים בבשר-הרגש כדי לבטא את הבלתי ניתן לביטוי. היכולת הזו מורגשת במיוחד בזמן שכאומה, נותרנו חסרי מילים. בזמני טרור כאלו, כשפחד ויגון מרבים להשתיק ולשתק, השירה מתבלטת כמייצגת של חסרי הקול. היא הופכת את הקקופוניה המעורפלת של הסבל למילים חותכות המהדהדות את הכאב והייסורים של אומה שלמה, על כל פרטיה.

ולא רק כאומה אנחנו לא יודעים מה לומר, גם כיחידים, כאזרחים, כבני משפחה, כחברים. במדינה קטנה כשלנו כל קורא וכל כותב ודאי מכיר אישית יותר מנפגע אחד. האש פושה בכל שדה ישראלי. וכאן הכוח של השירה לעורר קולות רדומים אישיים, לטפל ולרפא. היא מאפשרת לבטא רגשות עלומים, פחדים ללא כותרת ותקוות נואשות. השירה היא הטיפול הנפשי שלנו הכותבים, לפחות כעזרה ראשונה.

בזמן משתק שכזה, כשהשיר מבליח מתוך ממ”ד או בהשטחות ברחוב עם ידיים על הראש, הקריאה והכתיבה הן לא רק אקט של טיפול לעיבוד הרגשות או בריחה, אלא התרסה נגד הטרור, עדות לרוח האדם המתמשכת, תזכורת מדמיעה שאנחנו עדיין בני אדם – גם אם נטבחנו כצאן.

וזאת התורה כולה – בימי מלחמה חשוכים, כשנדמה שעולמנו כולו נשבר לרסיסים, השירה הופכת למגדלור, למקלט ולמרפא.

הגיליון הזה כולו נכתב בדם. על דם, ליד דם, במחשבה על דם. שירים נשלחו אלינו “מהשטח”, משטחי הכינוס ממש וגם מתוך חלומות חשוכים. את היצירות לגיליון הזה תרמו יוצרים מוכרים ומוכרים פחות, צעירים ומבוגרים, גברים ונשים. כל אלו יחד מהווים פסיפס של קולות ישראלים, מאוחדים בזעקתם לשלום אמת, לשקט בטוח, וגם – למציאת הנהגה הראויה לנו.

אנחנו במהלכו של קרב: מול אויבנו הרצחניים, מול יריבנו הפוליטיים, מול עצמנו ופחדנו. ברגע הקשה הזה אנחנו מציעים לכם לאחוז בגיליון הזה, לקרוא ולנשום.

שימו לב לשיר החותם את הגיליון, המתאר לידת תינוקת של חברת קיבוץ בארי לפני שבועיים. המלחמה היא גם לידה מחדש. אל לנו להרפות מהתקווה.

ביחד (עם השירה) ננצח.