נחמה ראקוב בעקבות הסרט “האיש עם מצלמת הקולנוע”
הקרנה / נחמה ראקוב
הָאִישׁ בְּלִי מַצְלֵמַת הַקּוֹלְנוֹעַ
שָׁאַל אֶת הָאִישׁ עִם מַצְלֵמַת הַקּוֹלְנוֹעַ
הֵיכָן נִנְצַר הָרֶגַע הַהוּא
עִם הָעַלְמָה בַּשִּׂמְלָה הַלְּבָנָה?
בַּעַל מַצְלֵמַת הַקּוֹלְנוֹעַ
טָבַע בִּסְלִילֵי סְרָטִים מוּל מַקְרֵן
תְּמוּנָה אַחֵר תְּמוּנָה
וְאֵין זֵכֶר לְעַלְמָה בְּלָבָן
בְּבִטָּחוֹן שֶׁל אִישׁ עֲדָשׁוֹת
שֶׁלֹּא מְפַסְפְסוֹת דָּבָר
אָמַר הוּא
שֶׁרֶגַע כָּזֶה, עִם עַלְמָה כָּזֹאת
לֹא הָיָה וְלֹא נִבְרָא
נְטוּל מַצְלֵמַת הַקּוֹלְנוֹעַ
הָלַךְ וּפָתַח אֶת סְלִילִי לְבָבוֹ
מָצָא עַלְמָה בְּלָבָן צְרוּבָה בְּתַשְׁלִיל
עַל כָּל חֶלְקִיק חַי מִגּוּפוֹ
הוּא הִקְרִין לִידִידוֹ בַּעַל הַמַּצְלֵמָה
אֶת הַתְּמוּנָה הָעֲתִידִית
שֶׁל הַלֵּב הַדֹּפֶק
וְהַגּוּף הַחַם
שֶׁל אִישׁ בְּשָׁחֹר
הוֹפֵךְ לְאֶחָד עִם אִשָּׁה בְּלָבָן
הסרט התיעודי “האיש עם מצלמת הקולנוע” של הקולנוען הסובייטי דזיגה ורטוב משנת 1929 מציג יום שגרתי בעיר מוסקבה. הסרט נחשב לפורץ דרך ולאחד החשובים ביותר בז’אנר התיעודי בשל סגנון העריכה והשימוש באפקטים קולנועיים חדשניים לזמנו שהשפיעו על תעשיית הקולנוע כולה.
השיר מעלה שאלות מהותיות בנוגע לרעיונות של מוזה ואותנטיות ותהליך היצירה בכלל. מי זו העלמה אליה מתייחסת הכותבת? האם היא דמות “אמיתית”? והאם זה משנה?